Effectiveness of an Educational Program on Nurse’s Knowledge towards Neonatal Total Parenteral Nutrition
فاعلية برنامج تعليمي على معارف الممرضين والممرضات حول التغذية الوريدية الكلية لحديثي الولادة
DOI:
https://doi.org/10.58897/jzdz8w05Keywords:
Nurses, knowledge, Neonatal, Educational program, parenteral NutritionAbstract
Objective(s): This study aims to evaluate the effectiveness of an educational program on nurse’s knowledge toward neonatal total parenteral.
Methods: A quasi-experimental design has been used in the present studyconducted at Medical City Hospitals including Baghdad Teaching Hospital, Privat Nursing Home, and Pediatric Teaching Hospital from November 12th, 2022 to May 1st, 2023. A convenience sample of 55 nurses was chosen: (25) nurses were in the study group and (25) nurses were in the control group. Five nurses were excluded from the study sample as part of a pilot study. The data was analyzed and interpreted through the use of the application of Statistical Package for Social Sciences (SPSS), version 26.0.
Results: This study shows that 80% of nurses in the study group and 58% of them in the control group reported their source of information is from books as reported by 76% of them in the study group and 68% of them in the control group. The study finding reveals that nurses in the study group had poor level of knowledge during the pre-test time (96%, M±SD= 28.80±1.871), while they are showing good level of knowledge during the post-test 1 (96%, M±SD= 68.92±1.352) and post-test 2 (92%, M±SD= 68.00±.1. 825.indicates significant change in nurses’ level of knowledge after applying the program.
Conclusion: Nurses demonstrated a significant improvement in their knowledge following the implementation of the programme.
Recommendations: Further research is recommended to explore the relationship between nurses’ demographic data and their knowledge and practice about parenteral nutrition. Also, Further study about applications of the same study to the nurses in the other pediatrics Hospitals.
الأهداف:الهدف من الدراسة هو لتقييم فاعلية البرنامج التعليمي على معارف الممرضين حول التغذية الوريدية الكاملة لحديثي الولادة.
المنهجية: تم استخدام التصميم شبه التجريبي للدراسة في هذه الدراسة لتقييم مدى فعالية برنامج تعليمي حول معرفة الممرضات تجاه التغذية الوريدية الكاملة لحديثي الولادة خلال الفترة من 12تشرين الثاني 2022 إلى 1 أيار 2023. وقد حصل الباحث على موافقة من جميع المشاركين في البحث وتم جمع البيانات بدون ذكر الاسماء. كما قام الباحث بشرح البحث وأهدافه للجميع. ولذلك، تم الحصول على معلومات كاملة عن مهمتهم. وأخبر الباحث جميع المشاركين أنه سيتم استخدام نتائج الاستبيان لأغراض بحثية محددة. كما وضح لهم أن جميع المشاركين هم أفراد مستقلون ويحق لهم رفض المشاركة. أجريت الدراسة في مستشفيات مدينة الطب بما في ذلك مستشفى بغداد التعليمي، دار التمريض الخاص، مستشفى الأطفال التعليمي. تم اختيار عينة ملائمة مكونة من 55 ممرضة: 25 ممرضة تعرضت للبرنامج التعليمي كمجموعة دراسة، و25 ممرضة أخرى لم تتعرض للبرنامج كمجموعة ضابطة. تم استبعاد 5 ممرضات من عينة الدراسة كجزء من دراسة تجريبية.
النتائج: فيما يتعلق بالمعلومات حول إجمالي التغذية الوريدية، أفاد 80% من الممرضات في مجموعة الدراسة و58% منهم في المجموعة الضابطة أن لديهم معلومات؛ وان مصدر معلوماتهم من الكتب كما أفاد بذلك 76% منهم في مجموعة الدراسة و 68% منهم في المجموعة الضابطة. واثناء التقييم الشامل لمعرفة الممرضات حول التغذية الوالدية الكاملة لحديثي الولادة؛ كشفت النتائج أن الممرضات في مجموعة الدراسة يظهرن مستوى ضعيف من المعرفة خلال وقت الاختبار القبلي (96%، M±SD= 28.80±1.871) في حين يظهرن مستوى جيد من المعرفة خلال الاختبار البعدي 1 (96%) ، M±SD= 68.92±1.352) والاختبار البعدي 2 (92%، M±SD= 68.00±.1.825) التي تشير إلى التغيرات الكبيرة في مستوى المعرفة لدى الممرضات بعد تطبيق البرنامج. وتم تحليل البيانات وتفسيرها من خلال استخدام تطبيق الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) الإصدار 26.0.
الاستنتاج: أظهر المشاركون مستوى منخفض من المعرفة خلال مرحلة ما قبل الاختبار، لكنهم أظهروا تحسنًا كبيرًا في المعرفة خلال الاختبار البعدي 1 والاختبار البعدي 2، بعد تنفيذ البرنامج.
التوصيات: يوصى بإجراء مزيد من البحث لاستكشاف العلاقة بين البيانات الديموغرافية للممرضات ومعارفهم وممارساتهم حول التغذية الوريدية الكاملة، بالإضافة إلى دراسة إضافية حول تطبيقات نفس الدراسة على الممرضات في مستشفيات الأطفال الأخرى.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aseel Ali Sakran, Khatam Al-Mosawi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.